avagy elet es tanulsagok harom autival (ha a macskat nem szamitjuk)

Csaladunk es az autizmus spektrum

Csaladunk es az autizmus spektrum

Iskola- fuzfa osztaly

2020. február 22. - hollandrémület

Mar regota akarok irni egy posztot az iskolarol.

Itt most az Iskolara gondolok, tehat arra az evre, amikor elkezdenek a gyerekek tanulni, mert Belgiumban egyebkent a sracok 2,5 eves koruktol jarnak –ugyanabba az- intezmenybe.

Szeptemberben Soma megkezdte a belga elso osztalyt- illetve a mi iskolanban identol eltoroltek az osztaly besorolasokat, igy a gyerek nem az elso, hanem a Fuzfa osztalyba kerult (Bubu a Kortefa osztalyba jar- az osszes osztalynak faneveket adtak es harom fele fat iden unnepelyes keretek kozott ki fognak ultetni az udvarra, vagy valami ilyesmi).. Szoval ennek az a lenyege igazabol, hogy a mi iskolankban hatvanyozottan igaz, hogy a gyerekek a sajat tempojukban haladnak, igy minden szeptemberben ujraosztjak az egesz iskolat es szintek szerint rendezik ujra a gyerekeket csoportokba. Igy van pl a Somaekkal egyidos, de gyengebb kepessegu gyerekeknek egy elso alatti, de ovi feletti csoport- mondjuk hogy feledikosztaly- nem ismerem a pontos tantervuket. Nagyjabol 25 osztaly van az iskolaban kulonbozo szintekkel es elorehaladasi sebesseggel (plusz ket ovodai osztaly)… igy lepegetnek a gyerekek a vegzesig. Ki gyorsabban, ki lassabban. (egy bizonyos korosztalytol az idegennyelveket es a matekos osztalyokat meg kulon is soroljak es osztlajk, igy matekbol gyakran egeszen nagy korkulonbsegu gyerekek is egy csoportban tanulnak. Kb annyi a biztos ev vegen ,hogy a gyerek a kovetkezo evben mas tanarhoz fog kerulni, de hogy ugyanazokkal a gyerekekkel-e vagy masokkal, az mindig augusztusban derul ki, a kepessegprofilok osszevetese es az uj beiratkozok utan.

Soma szeptemberben tehat a jobbkepessegu tanulo csoportban kezdett. A tanev celja pedig, ahogy a tanitoneni megfogalmazta: “eljutunk ameddig eljutunk, fontosabb, hogy tenyleg tudjak, amit tanulnak, mint, hogy vegigrohanjunk az ABC-n”. Irni nem is az olvasassal parhuzamosan kezdtek tanulni, hanem honapokkal kesobb- mivel a csoport nagyresze finommotorosan le volt maradva, igy eloszor azt hoztak be. Foleg vekonyhegyu filccel irnak, ritkabban szinesceruzaval. Eloszor ilyen felmeter magas betuket, aztan kisebbeket. Vonalasfuzetmeretben szinte kizarolag csak szamokat. Betuket kotni most kezdtek ev elejen. Az egesz folyoiras tema egeszen mellbevago egyebkent, abban az ertelemben, hogy maskepp irjak a betuket, mint ahogy en tanultam - foleg az r betut.

iras.jpg

(a holland abc alattomos, mert betubol nem tartalmaz sokat, de osszevont hangokbol igen. Amire mi pottyot meg vonalat teszunk- mar aki ugyebar :) -, azt ok ket betubol alkotjak meg. Az abc nagyjabol igy nez ki : Abcdefghijklmnopqrstuvwxyz, aa, ee, ii, oo, uu, ij, ia, ai, ei, ie, oi, io, ui, iu, ou, oe, ue, …es igy tovabb.. a maganhangzo kombinaciok kiejtese kulonbozo es az iskolaban egy “betunek” szamitanak. – amint azt megtudtam Somatol, amikor rosszul pottyoztem ki neki a keresztrejtvenyt. )

Az izlesemnek kicsit keson, augusztus 20 korul derult ki , hogy a gyerek melyik tanitonenihez kerul es melyik gyerekekekkel egyutt (6an vannak az osztalyban, ket tanitoneni viszi oket reszmunkaidoben). Nem altalanos, hogy jo es kevesbe jo kepessegu csoportot csinalnak, van olyan is, amikor a kognitiv kepessegek alapjan vegyes, de szocialisan jobban kiegyenlitett csoport mellett dontenk… Soma meg az elozo tanevben volt probanapon mindket tanitoneninel, meg kozben latom a Bubunal, hogy igazabol ok rendszeresen jarnak at egymashoz – csak ugye Soma tavaly az utolso ket honapra kerult oda- szoval folyamatosan ismerik meg egymast, nem abbol az egy latogatasbol, ahogy eredetileg gondoltam. Augusztus egyik utolso napjan meg volt egy fogadoora, gyerekkel, ahol bementunk, megmutatta a tanitoneni Somanak ,hogy melyik less a helye- a tantermet mar ismerte a latogatasbol- megmutatta neki az iroeszkozeit, amiket az iskola vesz es nem a szulo, es nem is jonnek haza soha. A suliban hegyezik oket, meg tartjak rendben. Ilyen rovatkas irnitanulo ceruzat kapott mindenki, jobb es balkezeseknek kulonbozok a rovatkak. Ebbol kaptak egy vekonyabb es egy vastagabb szinesceruzakeszletet es filctollkeszletet. KaptakTolltartot is. Graitceruzajuk pl nincsen. Fogalmam sincs, hogy radirjuk van e… Ezen a megbeszelesen elmondtak, hogy a napi kajan kivul, a tornazsakba valot (zsakot kapnak) kell vinni es a taska legyen akkora ,hogy beleferjen egy A4-es mappa. Feladatlapokon fognak dolgozni, azokat pentekenkent lefuzve hazaadjak egy kis mappaban. Mindig csak az ahetit, hogy a szulok is megnezhessek. Az iskolaban atkerul egy nagy mappaban, ott tartjak az ev vegeig (ha jonne ellenorzes). Lesz egy irasmappajuk (es van egy szamgyakorlo fuzetuk is, amit most februarban lattam eloszor az iskolaban, itthon sosem volt) Irasbeli hazifeladat evesz evben nem lesz. A tanitas/ iskolai kotelezo ido 9-16ig tart (12-13ig ebedszunet van) , higyjuk el ,hogy ennyi ido alatt eleget tanul a gyerek az otthoni hazifeladatozas nelkul is. Ha van kedunk par percet olvastassuk a sarcokat naponta, ehhez adnak haza olvasokonyvet, de az sem kotelezo. Keszseggel elhittem :)  Van egy uzenofuzetuk, azt hozzak haza het kozben minden nap, kertek ,hogy azt irjuk ala minden nap, ebben van hely a szuloi megjegyzeseknek is.

Elmondtak ,hogy az osztalyterem 5 terre tagolodik. Van egy kis konyhajuk csappal, szekrenyekkel *huto nelkul, egy jatszosarok babahazzal meg jatekbevasarloval. Van egy korbeulos sarok, ahol a napot kezdik, meselnek, beszelgetnek. Van egy korbeulos asztal, ahol egyutt dolgoznak, tarsasoznak es van mindenkinek egy sajat, falakkal elzart dolgozoszobaja, ahova elvonulhat feladatozni. (a dobozokban taroljak az eszkozeiket es a feladatlapokat is.)

soma_iroda.jpg

Az iskolaban van meg ezen kivul egy ugynevezett teknososztaly, ahova azok a gyerekek mehetnek (vagy kuldik oket), akiknek a viselkedes, pl tulingereltseg vagy frusztracio miatt, eppen nem megy a sajat osztalyukban. Itt a terem bejaratanal szobabicikli van meg boxzsak, medicinlabda, beljebb a teremben pedig kulonbozo megnyugodast segito lehetosegek (sarok, sator, zenehallgatas, olvasas..) es persze egy pedagogus, aki segiti a gyerekeket es vigyaz rajuk.

Ezen az augusztusi talalkozon atbeszeltuk, mik a gyerekkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalok – a tanitoneni egyertelmuen felkeszult volt, aminek nagyon orultem. Elmondta, hogy az iskolasok mar nem az osztalyukban ebedelnek, hanem az aulaban, de mivel tudjak, hogy Somanak a kaja onmagaban is problemas es a nagy tarsasagot sem birja, ezert a kicsi ebedcsoportban kapott helyet, ahol extraban, pont a sajat tanitonenijei a segitok.

Mult heten veletlenul tanuja voltam, hogy zajlik az iskolai ebedeles (telefonaltak ,hogy hozzam el a kicsit, mert belazasodott, de nem akartam ugy elhozni ,hogy Somanak nem szolok, igy vegig kellett mennem az ebesz ebedlon). Szoval, ahogy tudtam is, az aulaban vannak felallitva az asztalok sacc per kb 120 gyerek ebedel egyszerre (az udvaron jatszik egy masik nagyrakas, ha jol sejtem ket turnusban ebedelnek). Csendben. Megdobbentem. Oszinten, igazabol. Semmi nyuzsi, rohoges. Kint vannak persze a szabalyok, tudtam is, lattam is oket, de valahogy ugy kepzeltem ,hogy ennyi gyerek csak rettenet nagy zajjal tud jarni – a Soma elozo iskolajaban a 30 egyutt is borzalmas volt idonkent- Az aula mogott van egy kis folyoso , ott ebedel a kicsi ebedcsoport. Itt ket 4 szemelyes asztal van felallitva es 4 darab eyszemelyes. A gyerekek mindig ugyanott ulnek, ugyanazokkal. Soma ket vele egyidos, de nem az osztalyaba jaro kisfiuval es egy nagyfiuval kajal egyutt. Itt is csend van, ami mondjuk nem lepett meg annyira.

Szeptember elejen meg volt egy szuloi ertekezlet, aminek a vegen az iskolai SZMK, mert nalunk nem osztalyszinten dolgoznak a szulok—es januar ota en vagyok az elnok :D – szoval az iskolai SZMK a szuloiertekezlet utan az aulaban italokat szolgalt fel. Nem viccelek, volt udito, roze, voros es feher bor, sor, cava. (kave bezzeg nem :P) Ennek az volt a lenyege, hogy a szulok egy kicsit megismerjek egymast. Szoval a szeptemberi szuloiertekezlet- szerencsere csak ez az ev eleji az ossznepi, ezt leszamitva csak fogadoorak vannak, ahova az ember elore kap idopontot, igy tobb gyerekkel is kilogisztikazhato-…eloszoris szoltam ,hogy nekem a teleportalas nem megy annyira jol, ugyhogy itt most eldontenem, hogy az “ovodaban” nem leszek ott, mert az iskolaira megyek. A Bubu tanitonenijet ismertem is tavalyrol, meg a munkamodszereiket is ismertem, igy nem ereztem ugy, hogy lemaradok barmirol is, de azert szolni akartam neki. A tanitoneni is megerositett abban, hogy nem fogok lemaradni semmirol.

A Soma szuloiertekezleten ismertettek az orarendet – mert azt sem hordjak haza, hiszen nekem reggel csak kajat kell pakolnom- Ket tanitonenijuk van, az egyikukkel beszelgetes, olvasas, iras, szamolast tanulnak  delelottonkent, a masikkal a delutani orak vannak: onallo munkaszervezes, kreativ neveles, testneveles, hittan. A nap 4 reszre tagolodik, az ebedszunet fix. A tobbi szunet annak a fuggvenye,hogy hogy van epp az osztaly, ha faradtak, akkor hamarabb kezdik, ha epp nagyon dolgoznak, akkor par perccel kesobb. Reggel a korben kezdenek, beszelgetes, felolvasas, olvasas gyakorlatokkal. Utana van onallo munka az irodajukban vagy a nagy asztalnal- iras, olvasas, szamolas temaban. (9-10) Ha vegeztek, akkor tizorai gyumolcs es udvari jatek (10-11). Utana meg egy kor a tanulasbol- beleertve a szocialis feladatokat is pl tarsasjatek, “hogy kezelem, ha nem nyertem”. (11-12) Ezek a het minden napjan nagyjabol egyformak. Ebedszunet. Delutan valtozatosabb kicsit a program, mert egy nap testnevelesuk van, masik nap hittan- vagy inkabb alapveto emberi ertekek, az egyutteles normai ilyesmik, mivel nem vagyunk vallasosak, megkerdeztem J -, a tovabbi ket napon pedig munkaszervezes, kreativitas (szerdan nincs delutan tanitas). Delutanonkent jarnak “szomszedolni”, ilyenkor vannak a mas osztalyokkal kozos programjaik, projectjeik- ezek tipikusan vagy a kicsik, vagy a parhuzamos korosztalyos osztaly- Azert is van igy osztva a nap, mert delutan a gyerekek egy resze a szomszedos fejlesztokozpontba jar fejlesztesre- hozzak viszik oket-, igy nem maradnak le semmi kritikusrol (a koltozessel felkerultek a mi fiaink is a varolistara, ami 1-2 ev hosszu, ugyhogy itt a fejlesztes most nem jatszik eppen meg egy jo darabig sajnos- illetve az Arminhoz jar az iskolai logopedus- akivel nagyon elegedett vagyok, de az is egy masik poszt temaja) Minden nap utolso 45 perce udvari jatek, lehetoleg kerekparozas. (a tobbi harom alkalommal, amikor meg kint vannak, nem kerulnek elo a bringak, de a delutani bringazas az mar az ovodaban is fontos) Az udvar harom reszre tagolodik, az atlathatosag es amiatt is, hogy a korban nagyon kulonbozo gyerekek ne legyenek egymas laba alatt.. igy a kozos szunetekben a Somaek osztalya a kicsikkel van egyutt az egyes jatszoteren- ez betonos, akadalypalyas. Amikor ugy vannak kint ,hogy a nagyok nincsenek ott, akkor jatszanak a nagyok jatszoteren, ez fuves- igy erdekesebb is marad. A harmadik jatszoter felulrol fedett, itt tudnak levegozni ha nagyon esik az eso.

A gyerekek nem irnak dolgozatot, nem kapnak jegyet, matricat, csillagot, szorosbunkot …illetve nem ugy, mint ahogy en regen. Minden feladatlapot kijavit a tanitoneni es kap ra a gyerek egy matricat vagy nyomdat. Mivel hozzank szinte csak 0 hibas feladatlapok jonnek haza nem tudom, hogy csak akkor-e ha nem hibazott, vagy mindenkeppen.

Minden evben van legalabb ket szemelyreszabott megbeszeles, ahol a gyerek tanara(i) , az iskolai gyogypedagogus es egyeb fejlesztok (es neha az igazgato) van jelen. A szulot meghivjak -a nap kozepen van, munkanapon- a jelenlet nem kotelezo, de en mondjuk mindig elmegyek. Szoval ez a megbeszeles arra van, hogy a gyerek elorementelet, szuksegleteit megbeszeljuk. Osszevessuk az itthoni es iskolai strategiakat, megoldasokat keressunk a felmerulo problemakra. ( ezutobbihoz nem kell termeszetesen honapokat varni, ha valami akut felmerul, akkor abban partnerek, hogy megoldast keressunk amilyen gyorsan lehet, de errol majd egy masik posztban). Ezen a megbeszelesen hatarozzuk meg a nem tananyaggal kapcsolatos golokat is- pl segitsegkeres, szocialis kihivasok fejlesztese-. Emellett vannak a mar fent emlitett fogadoorak, amik tulajdonkeppen kb ugyanezt a celt szolgaljak, de ezek tipikusan a tanarneni es a szulo megbeszeleset gyp nelkul es valamivel rovidebb.. ezek este vannak es idore megy mindenki, ahogy mar feljebb irtam. Emellett felevkor szoveges ertekelest kapnak a gyerekek (az ovisok is), amiben az ugyessegek es a kihivasok is szerepelnek. Meg egy csomo fenykep. J A gyerekeket, szerda kivetelevel, delutan a napkozibol hozzuk el, igy tanitonenikkel nem talalkozunk. Szerdan delben van vege a tanitasnak, olyankor szoktunk egy par szot valtani, amikor elhozzuk a fiukat. Igy nem telnek el hetek akozott, hogy latnank egymast.

Ennyit altalanossagban.

Legkozelebb irok arrol ,hogy milyen sajat tapasztalataink vannak ebben a tanevben problemamegoldas / kezelesben, mert jutott beloluk azert jocskan. Ennek ellenere nem merult fel, hogy rosszul dontottunk volna es lekopogva ugyan, de a karacsonyi szunet vegere sikerult megoldani Somanal a legegetobb kihivasokat is. .. vagy arrol irok, hogy milyen az ovoda - attol fuggoen melyikhez lesz tobb kedvem :)

A bejegyzés trackback címe:

https://hollandremulet.blog.hu/api/trackback/id/tr2515486904

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása