avagy elet es tanulsagok harom autival (ha a macskat nem szamitjuk)

Csaladunk es az autizmus spektrum

Csaladunk es az autizmus spektrum

"Hogy lehet szavakkal fajdalmat okozni"

2018. szeptember 16. - hollandrémület

img_20180916_132853.jpg

 

Hetvegente szoktunk Somaval dolgozni. Ez kb iranyitott foglalkozast/ beszelgetest takar.  Az idei fokusz a szobeli keszsegek kozul a tortenet meselesen/ kep leirason van. Emellett a mi eletunkkel valo parhuzamok es az ezekhez kapcsolodo erzelmek vannak meg kozpontban.

Ezeket a feladatokat mindig egy tortenettel kezdjuk.

A mai kb annyi volt, hogy negy kep kozul ki kellett valasztania azt, hogy melyik tartozik a tortenethez, amiben a kislany homokvarat szetrugtak a fiuk. Ezutan leirtuk a kepet-(kik/ hol/ mit csinalnak/ miert - az elso lepes: es itt tartunk most, hogy ezeket a szempontokat fogasszeruen megtanuljuk. Somanak nehez a kepleiras, kep alapjan tortenetmeseles, mert nem tudja, hogyan kezdje, milyen informaciokat adjon, milyen sorrendben. Persze az tulajdonkeppen mindegy, hogy egy ilyen helyzetben eloszor a helyszint vagy a napszakot nevezi meg, de neki (es az autista gyerekek tobbsegenek) nagy segitseg, ha ebbe strukturat viszunk es arra tudak epitkezni. Szoval miutan osszeparositottuk a kepet a tortenettel es megbeszeltuk, mit abrazolt a kep, a kovetkezo lepes, az erzelmek megnevezese.

Hogy erzi magat a kislany, miert, mibol latod ezt (ezesetben sirt)? A negativ erzelmek kezelese es az azokrol valo beszelgetes ugy altalaban nem konnyu, ugyhogy kb itt szokott a gyerek elkezdeni kibuvot keresni - es standard nem tudommal valaszol elsore-

Kovetkezo lepesben arrol beszelgettunk, hogy vele milyen hasonlo negativ dolgok tortentek mar. Elmeselte ,hogy Q szetszedte a legoautojat es hogy akkor merges es szomoru volt egyszerre, mert o az ilyen helyzetekben nemcsak szomoru, de merges is.Kerdeztem, hogy mit csinalt, amikor ez tortent. Elmondta ,hogy osszerakta ujra. Ebbol a beszelgetesbol szuletett a posztba illesztett kep (amit nem tudok elforditani). Osszeszedtuk,hogy az o megoldasan kivul mik johetnek meg szamitasba (szol, hogy hagyja abba, egyutt epitik ujra, segitseget ker a tanarnenitol) es mik azok, amik nem megfelelo reakciok (rug, ut, lokdosodik, dobal).

Innen indult aztan egy nagyon erdekes beszelgetes, amiben eloszoris elmeselte, hogy Q gyakran szokott ilyeneket csinalni, mert buta. Kerdeztem, hogy miert mondja, hogy Q buta. Mondta azert, mert Q ezt magara mondta. Mondtam neki, hgoy nem hiszem ,hogy Q buta lenne, esetleg butasagot csinalt, de ez elofordul mindenkivel. Plusz o fiatalabb nala masfel evvel es neki a nyugton maradas es a szabalyok betartasa nagyon nehez. Megbeszeltuk ,hogy mindenkinek vannak dolgok, amik jobban es kevesbe mennek. Tegnap a bevasarlo kozpontban Soma panaszkodott ,hogy rossz a fulenek a hely es menjunk haza. Mondtam, neki ,hogy neki a fule szokott erzekeny lenni, Q nak pedig a fenti dolgok mennek nehezen. 

Ezutan mondta ,hogy elmond nekem egy titkot es elmeselte, hogy Qt idonkent MrStomnak hivja (ami szinten hulyet jelent). Kerdeztem ,hogy ezt szemtol szemben csinalja-e vagy cask magaban. Azt mondta, hogy magaban. Mondtam neki, hogy nem szep dolog masokat gunyneveken szolitani mert ez egy bantas, semmikepp nem szeretnem, ha igy hivna a kisfiut szemtol szemben, mire azt mondta:

- "Anya, dehat szavakkal nem lehet bantani. A fuledet esetleg, de neked magadnak nem okoz fajdalmat. " (az egesz beszelgetest angolbol forditom, ezert suta kisse itt ott).

Megkerdeztem tole, hogy erezne magat, ha azt mondanam ,hogy nagyon buta es rettentoen fura is, hogy nem eszik kenyeret. Mondta, hogy rosszul, ez valoban egy bantas. Elmondatam ,hogy engem is tud bantani, amikor azt mondja ,hogy nem szeret vagy arrol beszel, hogy hogyan dobna ki Bubut az ablakon. Idonkent mindannyian mondunk olyan dolgokat, amik bantok, de fontos ,hogy ezt probaljuk elkerulni es tudataban legyunk ,hogy a szavakkal igenis lehet a masik embernek fajdalmat okozni.

 Ramnezett is azt mondta:

-Anya, most mondani fogok neked valamit, amivel bantani foglak. Nem szeretem Q-t es Bubut sem.

Mondtam ,hogy tudom ,hogy nem szereti Bubut, es elhiszem, hogy nehez neki, mert Bubu egy igazan fura gyerek, akivel nem lehet beszelgetni vagy egyutt jatszni. Kerdeztem, miert nem szereti.

- Azert mert o tobbfele dolgot megeszik, mint en.

Ezen a valaszon oszinten meglepodtem. Kerdeztem ,hogy az-e a baj ,hogy a testvere ebben jobb, mint o vagy az ,hogy szive szerint o isz szeretne, de nem mer. Mondta ,hogy en azt mondtam ,hogy a kenyer jobb, mint a banan. Ilyenre nem emlekszem, de nem is lenyeg. Mondtam neki, hogy nagyon szeretnem, ha enne kenyeret is ,de a kenyer egyaltlan nem jobb, mint a banan. Mondta ,hogy szeretne o is sokmindent enni, de nem mer es ettol neha szomoru. Kerdeztem hogy tudja-e, hogyan tudnank ezen segiteni, mert emlkeszem ,hogy tavaly megkostolta az almat ,es tulajdonkepp izlett is neki. Azt valaszolta, az almanak szereti az illatat, de azt nem ahogyan a szajaban erzodik. ..Kerdeztem, hogy akarna e eseteleg almalevet inni eloszor. Azt mondta ,hogy majd akkor azt probaljuk meg.

Visszatertem Bubura. Tegnap volt egy eset, amikor Soma merges lett, mert nem tudta felvenni a cipojet, kiabalni kezdett , Bubu pedig elkezdte hajtogatni ,hogy "Soma tablet", amitol Soma csak meg mergesebb lett. Mondtam neki ,hogy sokat gondolkodtam ezen es el tudom kepzelni ,hogy Armin igazabol segiteni akart neki ezzel, mert tudja ,hogy a tabletezestol megnyugszik es igy akarta a tudtunkra adni ,hgoy adjuk neki oda a tabletet (tenyleg el tudom egyebkent). Ezen elgondolkodott es azt mondta, hogy szeretne ,ha a Bubu a baratja lenne majd, ha tud beszelni. Meglatjuk.

Miutan ez egy elegge terhelt beszelgetesre sikeredett, lezarasul meg megbeszeltuk,hogy nemcsak fajdalmat, hanem oromet is okozhatunk szavakkal. Kerdeztem ,hogy tudja-e hogy milyen szavakkal okoz nekem oromet:

-Mommy I love you!

Igen, draga, ezzel mindenkepp.

Kerdeztem ,hogy mit mondana, ha a baratjanak akar oromet okozni. Ez nehez kerdes volt, ugyhogy segitettem neki vegul, hogy mondhat ilyeneket, hogy " milyen gyorsan tudsz futni" vagy " milyen szepet epitettel"... erre ramnezett es azt mondta, "Anya, te is ezeket szoktad mondani nekem". Kerdeztem ,hogy neki milyen erzes, amikor ezeket mondom, mondta ,hogy nagyon jo.

Igy sikerult egy nehez temat korbejarnunk ugy,hogy pozitiv szajizzel fejezzuk be a beszelgetest.

Nagyon erdekesnek talalom, es mostanaban eleg rendszeresen elofordul, amikor egy-egy elszolasaval betekintest enged a sajat gondolatvilagaba (ilyen a "de a szavak nem fajnak", vagy a "faj a zaj a fulemnek")

A bejegyzés trackback címe:

https://hollandremulet.blog.hu/api/trackback/id/tr7214243159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Helheié 2018.09.18. 14:32:21

Olyan szívmelengető ez a poszt. Szeritnem egészen ámulatos milyen jól rá tudsz hangolódni a fiadra. Nem tudom, hogy ebben mennyi munka van - biztosan nagyon sok
- de így olvasva olyan természetesnek tűnik ez a beszélgetés.
Nem tudom, hogy ezeket a dolgokat normál gyerek mikorra érti meg - és vajon őket rá kell-e vezetni valahogy, vagy minta alapján rájönnek tök egyedül is.
Nálunk nem megy könnyen, de az én gyerekemnek is vannak szociális nehézségei,
ezért nagyon sok hasonló témájú beszélgetésünk van. Tök jó, hogy ezeket leírod, mert sokat lehet beőle tanulni, ötletet adnak.

saffron 2018.09.20. 19:39:58

Fantasztikus nő vagy. Régóta olvaslak, és nem győzök ámulni az odaadásodon, az intelligenciádon, a tanulni vágyásodon. Direkt nem eresztem ezt bő lére, mert szeretném, ha "átjönne", hogy mennyire komolyan gondolom ezt. Köszönöm neked, hogy tanulhatok tőled.
süti beállítások módosítása