avagy elet es tanulsagok harom autival (ha a macskat nem szamitjuk)

Csaladunk es az autizmus spektrum

Csaladunk es az autizmus spektrum

Miert hazudnak az emberek?

2018. február 23. - hollandrémület

Somanak eleg jol megy az iskola, igy az ev eleji kuzdelmek es gyomorgorcs utan, mostanaban mar nyugodtan megyek delutanonkent erte.. .aztan neha visszanyal a fagyi...

Amikor megerkeztem az iskolaba, meg pont talalkoztam a tanarnenivel, ugyhogy megkerdeztem, hogy milyen napjuk volt. Azt mondta, hogy Soma osszeugrott az egyik kislannyal, azt allitotta, hogy a kislany piszkalta ot, de a kislany meg azt mondta, hogy nem piszkalta, ugyhogy nem piszkalta, mire Soma mergeskedett egy sort (ilyenkor sir), de aztan lenyugodtak a kedelyek... 

Itt elkezdtem egy kicsit ideges lenni ,hogy mar megint ez a kislany... tavaly ev vegen volt jopar konfliktusa Somanak, amiben kozvetve vagy kozvetlenul a kiscsaj volt a masik fel es allandoan a Maki kapott a fejere miatta... ilyenek, hogy lokdoste L-t... kerdezem, hogy es az o fejere ,hogy kerult a lila folt, mire a tanarneninek az addig fel sem tunt es amikor odahivtuk a gyereket, hogy meselje el, akkor mondta ,hogy L nekilokte a bringaknak, mire a tanarneni reakcioja annyi volt, hogy de te akartal elszaladni... Maskor Soma homokot szort egy kisfiura, amirol kesobb azt meselte otthon, hogy L mondta neki ,hogy azt kell csinalnia es mivel o az odisebb, azt kellett csinalnia...Szoval az mar tavaly ev vegen elegge nyilvanvalo volt, hogy egyreszt a kiscsaj (8 eves egyebkent) nagyjabol rajott,hogy Somaval meg tud csinaltatni dolgokat, masreszt ,ha konfliktusba kerulnek, akkor vele szemben senkinek nem lehet igaza (mas szulotol is hallottam hasonlokat)...

Ev elejen annyit mondtam Somanak, hogy ha valaki valamire utasitja, akkor azt nem kell automatikusan megcsinalni, csak azert meg a masik nagyobb (mert ezzel indokolja egyebkent), hanem gondolja at, hogy nem utkozik-e szabalyokba es akarja-e egyaltalan azt csinalni. Nem gondolom, hogy ez folyamatosan az eszeben van, de neha felelevenitjuk azert es vagy emiatt vagy a kiscsajnak is lett jobb dolga, mint a fiamat szivatni, de mindenesetre honapok ota nem hallottam konfliktusrol kozottuk.

Szoval elhoztam Somat az iskolabol, jo kedvu, vidam volt.. kerdezem a kocsiban, hogy egyebkent mi tortent L-lel, hallom a tanarnenitol ,hogy volt valami mergeskedes... es erre a gyerek elkezdte mondani ,hogy L azt akarta, hogy ok egyutt jatsszanak valami fogocska felet, de o nem akart azt jatsznai, megprobalt elmenni a traktorral, de L nem engedte. Elkezdett sirni, mire odajott a tanarneni es megkerdezte, hogy mi tortenik. Soma elmeselte, hogy mi tortent, mire L kozolte, hogy az nem ugy volt esa tanitoneni neki adott igazat. Itt a gyerek nagy szemekkel ramnezett, hogy " de anya, hidd el tenyleg ugy volt, es nem ertem ,hogy akkor L miert mondta a tanitoneninek ,hogy nem ugy volt"

...Es itt kovetkezett a beszelgetes igazan nehez resze,mivel a gyerek autizmusanal fogva nem erti a hazugsag koncepciojat.. mondtam neki ,hogy van olyan, hogy az emberek nem az igazat mondjak, szerinte miert lehet... elgondolkodott es azt mondta "szerintem azert nem mondta meg, mert felt, hogy a tanarneni merges lenne".. mondtam ,hogy valoszinuleg igaza van es nagyon megdicsertem ,hogy kepes volt ennyire belekepzelni magat egy masik gyerek fejebe... Viszont a kovetkezo kerdese az volt,hogy lehet-e hogy legkozelebb is hazudni fog az illeto es hogy o akkor mit csinaljon.

Ultem ott es nagyon tortem a fejem. Egy. Nem hazudunk a gyereknek, igy mondtam ,hogy igen, valoszinuleg ez meg fog tertenni maskor is. -ettol szomoru lett. Ketto. Fogalmam sincs, hogy mit csinaljon. Nem akartam neki megmondani ,hogy ezzel a kislannyal szemben joesellyel sosem fog igazat kapni, mert egyelore nem fajult odaig a dolog, hogy ezt igy ki akarjam neki mondani... meg jobb lenne valami univerzalis tanacs egyebkent is... de akkor mit tanacsolhatnek, ha a nyilvanvalo szolj a tanarneninek nem mukodik? Szoval csodot mondtam...

Este aztan meg jo egy orat sirt szegenyem ,hogy fel, hogy megint ilyen szituacioba kerul es nem is akar mar az udvaron jatszani es hogyan tudna megelozni.. komolyan a szivem szakad meg ilyankor. Vegul kitalalta, hogy o majd beszel L-lel es megmondja neki ,hogy ne kenyszeritse maskor olyanra, amit o nem akar... kis naiv, de edes, igy nem tortuk le a lelkesedeset.

Masnap kerdeztem ,hogy akarja-e hogy egyutt beszeljunk L-lel , de azt mondta, hogy majd o. A tanarneninek meg szoltam ,hogy a latszolag semmi kulonos szituaciobol igen nagy drama kerekedett, ugyhogy ne lepodjon meg , ha a gyerek nem akar kimenni vagy mas modon nehez lesz vele. Vegul a tanarnenivel egyutt beszeltek L-lel, amitol Soma megnyugodott es ujra beke van (ideig oraig). Emellett kertem a Soma iskolai fejelsztojet, hogy gondolkodjon velem es meseljen egy kicsit arrol a tanarneninek, hogy az autik mennyire nem es miert nem tudnak rendesen hazudni (ha en teszem ,az olyan, mintha a gyereket mosdatnam), hatha legkozelebb maskepp reagalna. (oszinten szolva most sem tudom pontosan ,hogy o mit csinalt, abbol, ahogyan es amit nekem mondott es amit Soma mondott kovetkeztetek arra ,hogy L nek adott egyertelmuen igazat- valoszinu szerencsesebb lett volna, ha partatlan marad)

A kerdes ugyanakkor megmaradt... hogyan magyarazzuk el egy 5 eves autistanak ,hogy mas emberek hazudnak ,ha az erdekeik ugy kivanjak? Es milyen strategiat adjunk neki egy ilyen helyzetre? ... ugy vettem eszre, hogy a bizonytalansag es eszkoztelenseg viselte meg ot nagyon.

Ahogy fentebb irtam, a "masok teged probalnak bajba keverni" temaban sikerult a "gondold at,hogy nem mesz-e epp szembe az altalad is ismert szabalyokkal" strategiat  kitalalni. Most viszont tanacstalan vagyok... Valaki?

A bejegyzés trackback címe:

https://hollandremulet.blog.hu/api/trackback/id/tr7013692754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sütinéni 2018.02.23. 21:26:18

Sztem nincs univerzális megoldás. Szólj a tanítónéninek. Meg lehet tanítani, hogy innentől felismerje, hogy valaki nem mond igazat, és megnevezze ezt így.
Plusz minden esetben szólj anyának, mert - ahogy most is - akkor megbeszéljük. Még ha utólag is.

Amúgy meg felírnék magamnak minden ilyen esetet dátummal, leírással, hogy a következő beszélgetésnél fel lehessen mérni, hogy milyen gyakoriságú a konfliktus a kislánnyal. Nem túldramatizálás, de hátha kirajozlódnik, valami összefüggés, mikor, hol, miért, és a pedagógust is könnyebb megvilágosítani...

Nem mondom, én is hülyét kapnék, ha egy szülő ezzel állna elém :D

bigacsigacska 2018.02.24. 09:06:48

Mindenek előtt meg szeretném köszönni a blogot, mert gyakorló pedagógusként a sok-sok hasonló irányú továbbképzés mellett is rengeteg hasznos dolgot tanulok belőle folyamatosan. Nagyon szeretem olvasni.
A hazugság nálunk az oviban is sokszor előkerülő, nehezen emészthető téma. Sok időbe telik, mire rá tudjuk szoktatni a gyerekeket, hogy többet ér, ha elmondják az igazat és megpróbálják jóvá tenni a rosszaságot. Amikor pl. valahogy "összefirkálódik" egy ajtó, és felmerül a kérdés, hogy mi történt, akkor a gyerekek általában a saját cipőjüket kezdik el alaposan megfigyelni... a bátrabbak a szomszédjuk cipőjét. De én nagyon sokszor elmondom, hogy a legbátrabb gyerekek elmondják az igazságot és megpróbálják kijavítani, az összefirkálós esetben pl. segítenek lemosni az ajtót. Ha nálam valaki igazat mond, (főleg ha emiatt gáz is lehet neki) akkor mindig megdicsérem és kiemelem a többiek előtt, hogy milyen bátor. Tudom, hogy nálatok nem ez a probléma, de ha nekem lenne egy úgy gondolkodó gyerekem a csoportban, amilyen a te kisfiad, akkor biztos azt sulykolnám, hogy történjen bármi, aki igazat mond az az igazán bátor. Aki hazudik, az lehet, hogy megússza a bajt, de nem volt olyan bátor mint az igazmondó gyerkőc.
Szerintem rengeteg esetben lesz még ilyen az élete során, hogy össze vissza kamuznak majd az emberek körülötte (felnőttek is) és talán ha bele tud gondolni, hogy ilyenkor a másik gyáván viselkedik és ő pedig ki mer állni a saját igazával, akkor ő a bátrabb. Még ha emiatt szenvedni is fog egy csomót. Tudom, hogy nem egyszerű egy ilyen helyzetet egy gyereknek így felfogni és átlátni, de a történetek alapján nagyon okosnak tűnik a fiad, és a sok fejlesztés hatására szerintem már nagyon jól áll az érzelmekkel is.
Nem tudom, hogy le tudtam-e írni a lényeget és azt sem, hogy ezzel tudtam-e bármit segíteni, de a háttérből nagyon de nagyon szurkolok nektek és csodállak, hogy így helyt áll.

hollandrémület 2018.02.24. 09:45:18

@sütinéni: Tanitonenivel beszeltem. Mondjuk nem varom el tole, hogy felfogja, hogy mit jelent, hogy a gyerek nem tud hazudni es ugy is ertekelje a helyzeteket, mert ez valoszinu tul nagy falat lenne neki, de mondjuk azt igen ,hogy ha nem latta, akkor ne foglaljon allast/ terelje el a szituaciot - latom ,hogy most nem tudtok egyutt jatszani igy egyik jobbra masik balra vagy valami hasonlo. Megvannak nekem nagyjabol ezek a szituk, tipikusan a kint jatszas ,szabadjatek kozben van konfliktus kozottuk. A kislany sem fogadja el, ha nem minden ugy van, ahogy o elkepzelte es Soma sem konnyen adja ki a vezetest a kezebol- illetve cask olyannak , akiben megbizik- (eltoltottem veluk egy napot tavaly, igy kicsit megismertem a kislanyt is) Tavaly neccesebb volt, mert meg egy osztalyban ultek (raadasul egymas mellett), iden L mar 3.os, igy csak delutanonkent vannak osszevonva- mondjuk pont ez az oka annak ,hogy nem nyomom egy kicsit az osztalyugrast, hanem hagyom a gyereket semmit tenni meg egy evig (netto nulla dolgot tanult eddig iden- fogadooran meghallgathattam ,hogy tud szinek szerint csoportositani es elszamol 37-ig- 2,5 eves kora ota.. itthon meg kicsit mar olvas, szoval koszi) Kognitiv siman mehetne harmadikba, ott legalabb lenne neki kihivas, de akkor egesz nap egyutt lennenek L-lel es azt meg nem akarom.

hollandrémület 2018.02.24. 16:17:45

@bigacsigacska: Koszonom. Orulok,hogy tetszik a blog, abbol amit irsz szivesen lennek nalad ovodas :)
""rengeteg esetben lesz még ilyen az élete során, hogy össze vissza kamuznak majd az emberek körülötte (felnőttek is) és talán ha bele tud gondolni, hogy ilyenkor a másik gyáván viselkedik és ő pedig ki mer állni a saját igazával, akkor ő a bátrabb." Igen, pont ezen filoztam, hogy nem akarom leegyszerusiteni erre az egy esetre/ emberre, mert sok-sok ilyen lesz meg az eleteben (idonkent nyilvan mindannyiunknak meggyulik a baja a kevesbe egyenes emberekkel)
Az egy nagyon jo gondolat, hogy a batorsag vonalrol kozelitsem meg neki! Koszonom, mert ez nem jutott eszembe, viszont tzt igy mar most is meg tudja erteni!

Irk 2018.08.06. 05:14:19

Szia!

Ez nem autista gyerekkel is nehéz szituáció, és szerintem Soma nagyon felnőttes, komoly megoldásra jutott, az elkerülésre. Nagyon jól tenné, ha elkerülné azt a kislányt. A másik, ami eszembe jutott, hogy ha mégis lesz konfliktus (miért ne lenne, eddig se Soma volt a kezdeményező), akkor a helyében lehet, megmondanám a tanárnak, hogy köszönöm, nem kérek belőle (mármint a tanárból), hiszen múltkor sem hitt nekem. De persze ez nem várható egy ötévestől. Mondjuk ebből a szempontból a legjobb, hogy a tanárral beszélgettek el a kislánnyal.

Még ami eszembe jutott, csak lehet, hogy túl sok lenne (egészséges ötévesnek is!), hogy az igazság annyira nem objektív dolog. Egy konfliktus helyzetben lehet, hogy mindkét fél a meggyőződése szerinti igazságot mondja, és mégis tök másra emlékeznek. (Egy beszélgetésből mást jegyez meg, mást fog fel, stb. Eltúlzott példa:
- A jó édesanyád adott nekem egy almát.
- Te csak ne szidd az én anyámat.)
süti beállítások módosítása