avagy elet es tanulsagok harom autival (ha a macskat nem szamitjuk)

Csaladunk es az autizmus spektrum

Csaladunk es az autizmus spektrum

Folytatasos teleregeny

2018. november 18. - hollandrémület

Ott hagytam abba az elozo elotti posztomat, hogy beszelni fogok az iskolaval Soma miatt. Kozben eltelt par het, ujra jo (?) sok tortenessel. Megprobalom ezeket kicsit osszefogalalni - kapcsolodva az elozo posztomban felrakott hetirend kephez is.

Meg aznap, amikor a posztot megirtam, kuldtem egy uzenetet az ebedelteto tanarnak ,hogy o egyebkent tudja-e ,hogy mi megy a deli szunetben. Kaptam egy nagy koteg mellebeszelest vissza, a lenyege kb az volt, hogy nem tudja... de egyebkent mindig van ott valaki , akihez a gyerekek odamehetnek, ha ugy erzik segitsegre van szukseguk... nem fejtettem ki whatsuppon ,hogy a gyerekem sajnos nem mindig kepes maganak segitseget keresni.

Eljott a hetfo, en vittem Somat iskolaba. A hetfoi tanarneni rogton reggel elkapott ,hogy tovabbitottak neki az uzenetemet (erre szamitottam) es beszeljunk. Mondtam neki, hogy a helyzet- hetfo reggel, neki ott van 8 gyerek, nekem meg megbeszelesem van reggelrol- erre teljesen alkalmatlan, de delutan ugy jovok majd, hogy tudjunk beszelni. Ez igy is lett, eljottem melobol valamivel hamarabb, hogy tudjak beszelni vele, mielott el kell hoznom Somat. Kerdezte, hogy mit tudok. Elmondtam, ami le is itt irva: hogy a gyerekbe belealltak az etkezesi problemai miatt, es azota meg a nevenel is csufoljak. Plusz hogy ketsegeim vannak a 3-5 osztalyos tanitoneni kompetenciajaval kapcsolatban - amig annak az osztalynak egy masik tanara volt, jobban ment nekik a normalis viselkedes... Eloszoris elmeselte, hogy o nem szarozott (nem is az a fajta egyebkent), megkerdezte a kicsiket,hogy mik tortennek. A gyerekek pedig ,szamomra meglepoen, eleg sok informaciot szolgaltattak arrol  ,hogy ki mikor mit csinal... ezekutan a tanarneni beszelt a nagyobb gyerekekkel is ,hogy vegyenek vissza es terjenek eszhez ( o az a fajta, akit elegge tisztelnek,  jo arc, de ha oda szol, akkor tenyleg oda van szolva) es beszelt a tanarikarral is a Soma etkezesevel kapcsolatban. Itt jott a masik hidegzuhany - amire akkor nem is kapcsoltam, csak kesobb aznap este- ugyanis egyes tanarok reakcioja alltiolag az volt,hogy "dehat a gyerek tenyleg kivetelezett, mert kekszet ehet, ugyhogy kb jogos, amit a nagyok csinalnak".  A tanarnenink oket is helyretette allitolag. Ez tehat egy produktiv es ertelmes beszelgetes volt.

Kedden is en vittem Somat, akkor a masik tanitoneni is elkapott, vele is valtottunk par szot. O is beszelt az osztallyal es a megnevezett piszkalodo gyerekeket is elovette kulon-kulon.

Ahogy irtam, kesobb esett csak le, hogy mennyire gaz ,hgoy nemcsak a gyerekek, de a felnottek is ugy latjak ,hogy Soma kivetelezett helyzetben van a kekszeves miatt. Oszinten, meg sem fordult a fejemben ,hogy ez igy lehet, mivel oszinten elmondtunk mindent ezzel kapcsolatban (is) a beiratkozasnal .Benne van a gyerek mappajaban, hogy etkezesizavaros. Gondolkodtam egy-ket napot,hogy erre hogy reagaljak, reagaljak-e egyaltalan. Aztan ugy dontottem ,irok nekik egy levelet. Ebben a levelben leirtam mindent- onnantol kezdve, hogy sosem evett masokat, azon at,hogy honapokig nem ivott es evekbe kerult megtanitani harapni/ ragni azzal bezarolag,hogy felsorolom,hogy milyen szakembereknel jartunk a problemaval. Ugy voltam vele, hogy vagy megertik az egesz kepet a szemuk ele kapva ,vagy nincs mirol beszelnunk egymassal. A levelet penteken reggel kuldtem el, aznap delutanra volt egy idopontom az igazgatonohoz.

O azzal kezdte, hogy megkoszonte a nyiltsagomat. Egyebkent, mindenki, akivel beszeltem azzal kezdte,hogy koszonik,hogy szoltam, es senki szajabol nem hangzott el elfogadolag,hogy a gyerekek mar csak ilyenek. Szoval az igazgatonovel is atbeszeltuk, hogy mi tortent es mik a lehetosegek a tovabb lepesre. Azert a realizmus talajan maradva, hogy nyilvan senki nem tudja garantalni , hogy ilyen tobbet nem lesz, de pont emiatt fontos ,hogy a felnottek tudjak ,hogy Soma nem tud segitseget keresni (ha epp ott all , akkor ker segitseget, de nem fog emiatt koroket futni) es a koncepciot sem mindig erti, Igy az sem mindig egyertelmu neki ,hogy egyaltalan segitseget kellene kerni.

Pl. Meselte ,hogy amikor Omanak hivjak, akkor szokott szolni ,hogy hagyjak abba, es nem erti , miert nem hagyja abban. Mivel nem ismeri a kettos merce rendszeret, ezert az nincs meg neki ,hogy bar ra nem hallgatnak, ha a juf szol rajuk be fogjak fogni  a szajukat. Az en fiam ugy kepzeli, mindenkire ugyanugy hallgatni kell. Egy idealis vilagban ugyebar.

Szoval minden mellett megallapodtunk abban is ,hogy probaljak tanitani, stimulalni a segitseg kerest is, mert fontos lenne ,hogy megtanulja. Itthon nem tudok igazan olyan helyzetet teremteni, ahol gyakorolni tudnank.

Emellett erintolegesen felmerult, hogy van-e valami elkepzelesuk azzal kapcsolatban, hogy az angolbol es matematikabol evekkel elorebb jaro 5,5 evest hogy fogjak a kepessegeinek megfeleloen oktatni. Kiderult, hogy nem igazan...mondjuk ezzel kapcsolatban is oszinte volt, ezt ertekelem. Ez majd a kovetkezo kihivas lesz...

 

Mindekozben a masik frontvonalon... azt hiszem nem irtam ezzel kapcsolatban meg semmit. Armin augusztus 20-an elkezdte a fejleszto ovodat. Ez az intezmeny hetfon ,kedden 8:45- 14:45ig van es szerdan 8:45-11:45ig. Mivel a csoport ideje kozel sem fedi le a munkaidonket, ezert ujra eleg nagy szarba kerultunk (a valtozatossag kedveert). A delutani csoport helyileg ott van 150 meterre a fejlesztotol, de ahhoz ,hogy en atvigyem, nekem osszesegeben jo egy orat kell eljonnom a munkahelyemrol- valahogy ugy nezne ki a munkanapom, hogy dolgozom 9:10-14:20 utana a gyereket fuvarozom, 15:30 ra erek vissza, ami utan 16:20kor legkesobb el kell indulnom, mert kulonben Somaert nem erek oda / vagy nem megyek tobbet vissza, hanem osszeszedem mindkettot - igy napi 2,5-3,5 ora minuszt halmoznek fel, amit egyreszt ejjel kell(ene) ledolgozni, masreszt annyira keveset lennek a munkahelyemen ,hogy nem tudnam a megbeszeleseimet osszeszervezni . A ferjem munkaja valamivel kevesbe rugalmas, mint az enyem.. Sakk-matt

A Soma eseteben is fennallt ez a problema, de akkor a delutani csoport ovonoi felajanlottak ,hogy elmegy valaki a gyerekert, hogy segitsenek nekunk - fizettunk havi par extra orat, tobbek kozott erre is tudtak belole hasznalni- . Iden viszont ez a lehetoseg kiesett. Ev elejen megkerdeztem a fejlesztosoket, hogy esetleg nekik beleferne-e  ,hogy elvigyek a gyereket? Nemi tanakodas utan azt mondtak, hogy szivesen segitenek. Az evet ket fejlesztovel kezdtuk (veluk allapodtam meg tehat), kozuluk az egyiknek a masodik munkanapjan eltort a laba. A masikukrol pedig tudtam ,hogy oktober kozepeig lesz, mert helyettesit valakit, aki szulesi szabadsagon van (ot ismerem egyebkent, mert a Somanak is pedagogusa volt). Ahogy kozeledett az oktober kozepe megkerdeztem ujra,hogy rendben lesz-e a gyerek hurcolasa a visszajovo pedagogussal is. Azt a valaszt kaptam, ha nem , majd szolnak.

Szoval en eppen nyakig voltam az iskolai szaorkban, amikor a regi-uj fejleszto visszajott a csoportban. A masodik alkalom utan, amikor az apja vitte a gyereket (ahogy irtam hetfon es kedden is en vittem suliba Somat), mar ott volt a fuzeteben ,hogy en mikor megyek mar. Kisse felhuztam a szemoldokom, mert nem csipem az ilyesmit, de nem szoltam semmit. A hetirendunk ugy alakul ahogy, es ebben a szemelyes preferenciak semilyen szerepet nem jatszanak. Csurtokon irt egy uzenetet a fejleszto ,hogy akarna velem beszelni hetfon. Kerdeztem, mikor ,mert nekem a munkahelyemen ezt el kell intezni. Erre hetfo reggelig nem valaszolt (olvasta az uzenetet meg csutortokon- ezt a Whatsupp jelzi). Nemi kinlodas utan abba maradtunk ,hogy telefonon fog felhivni, mert tulajdonkepp azt sem tudta megmondani, hogy mit akar tolem.

Azzal kezdte, hogy mikor fogom mar en vinni a gyereket. Azzal folyatta ,hogy elmondta, hogy mikor lesz a gyereknek az elso evaluacios megbeszelese (amikor kerdeztem ,hogy ne lehetne- e hogy nem a legelso munkanapomon kell elkeredzkednem, mert epp munkahely valtasban vagyok, hanem mondjuk adnak meg 1-2 masik lehetseges datumot, akkor kozolte, hogy nem lehet- semmi baj, megszoktuk az ilyesmit mar) Ezutan pedig attert egy negyed oras kioktatasra, amiben nehany korben elmeselte ,hogy nem az o felelosseguk, hogy a gyerek atjusson a masik csoportba es egyebkentis  nekem szulokent igenis aldozatokat kell hoznom idonkent a gyerekeimert, akkoris ha nem kenyelmes.

Oszonten szolva elegge elborult az agyam. Tulajdonkepp csak azert nem vagtam ra a telefont, mert epp az irodamban ultem, nem egyedul es meg volt egy megbeszelesem hatra a napbol (ha hagyom hogy elguruljon a gyogyszer, akkor nem tudok lenyugodni tobbet). Szoval vegighallgattam nagyjabol kommentar nelkul.

Masnap en vittem a Kicsit, akkor megkerdeztem ,hogy van-e barmi bajuk a ferjemmel, mert elegge zavar,hogy egesz evben haromszor vitte a gyereket, de maris en vagyok a szar, aki sosem megy. Mondtak ,hogy nem..sot ,tulajdonkepp orulnek, ha mindkettonket latnak. Igazabol ezt az egesz cirkuszt nem ertem teljesen, mert a 8 gyerekbol ,akik a csoportba jarnak, 4 taxival jon-megy, tehat az o szuleiket nem latjak egyaltalan. A masik 3 gyereket meg szinten mindig ugyanaz a szulo hordja-veluk pont szoktam talalkozni idonkent. Mindegy. Szoval mondtam oke, akkor ez van, ezt szeressek.

Szerdan az a ket fejleszto volt ujra, akikkel en az eredeti megallapodast kotottem a delutani hozas-vitellel kapcsolatban, ugyhogy megkerdeztem oket,hogy tenyleg ugy jott- e le nekik az egesz helyzet,hogy en azt gondolom , hogy az o felelosseguk a gyerekemet intezni delutan, mikozben en nem veszem a faradsagot es nem hozok aldozatokat? Eleg nagy es kerek szemekkel neztek, mondtak nem, miert? Mondom, mert ez az, amit megkaphattam az arcomba a kollegajuktol. Elmondtam ,hogy a dolognak a logisztikai resze egy szivesseg felem ,ahogy tudjak is, amirol beszelgethetunk. Ha ugy dontenek, nem csinaljak, szivuk joga. DE ezt a hangnemet megegyszer nem fogom elturni.

Hetfon odajott hozzam a csaj, aki kioktatott es bocsanatot kert. Utana csutortokon volt egy 1:1 megbeszelesunk, mert elvesztettek a gyerek beiratkozo papirjait, anamezisat, ugyhogy vagy toltsem mar ki legyszi megegyszer vagy beszeljuk at. Az atbeszeles mellett dontottem. Kerdezgetett ,hogy mit hogy oldunk meg, mikor van idonk pihenni meg egyasra (muhaha) vagy egyaltalan ledolgozni a munkaidonket... a beszelgetes vegere elegge leszallt a foldre azzal kapcsolatban ,hogy mi milyen erofesziteseket teszunk a gyerekekert es milyeneket nem... Viszont ennek a beszlegetesnek a masik hozomanya az lett, hogy kiderult,hogy az az osztaly, amit en kineztem Bubunak majustol (akkor lesz 4 eves), nem biztos ,hogy olyan jo otlet, mint ahogy en azt gondoltam.

Hogy mi van helyette? Ebben az orszagban autozhato tavolsagban semmi. A legkozelebbi autispec csoport masfel ora kocsival reggeli/ delutani forgalomban es 6 eves kortol fogadnak gyerekeket. Ugyhogy ujrakezdtuk a nezelodest a hatar masik oldalan... de ez legyen egy uj poszt temaja, mert egyenlore meg keves az infonk- raadasul ez a poszt olyan hosszu let mar igy is, mint harom masik . Eloljaroban annyit ,hogy a holland es belga iskolaszunetek nem fedik egymast, igy abban az esetben, ha Bubu Belgiumba megy tanulni masfelszer annyi szunetet kell megoldanunk, mintha ugyanabban az orszagban tanulnanak mind a ketten. (pillanatnyilag azt sem latom ,hogy az idei nyariszunet hogy lesz..)

Szerencsere van egy munkahelyem , ahova pihenni jarhatok es nem jar megterhelessel.. ja, nem.

Viszlat es koszi a halakat!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hollandremulet.blog.hu/api/trackback/id/tr3914379250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása