avagy elet es tanulsagok harom autival (ha a macskat nem szamitjuk)

Csaladunk es az autizmus spektrum

Csaladunk es az autizmus spektrum

Fuzfaosztaly- problemak es megoldasok

2020. március 01. - hollandrémület

Az elozo poszt folytatasakepp irok egy kicsit arrol ,hogy megy eddig a tanev a Fuzfa osztalyban.

Az iskola szeptemberben kezdodott, az osztalyba 5 kisfiu es egy kislany jar. Az idei osztas alapja a kognitiv kepessegek voltak. Ok a gyorsabban halado osztaly tehat. A kislanynak vannak komoly kommunikacios problemai, a fiuk jol beszelnek – illetve a szerb kisfiu a nyelvet meg tanulja, de nincs beszedfejlodesi zavara, amennyire tudom. Ket gyerek kombi ADHD/ASDs.

Az elso szuloi ertekezleten elmondtak, hogy a tananyaggal az altalanos elso osztaly lassabb tanmenete szerint klasszikus modon kezdenek, leszamitva, hogy a finommotoros kepessegek teren a legtobb gyereknek volt behoznivaloja (az enyemnek is), igy a folyoirast a teliszunet elott nem sokkal kezdtek csak el. Addigra mar egeszen sok betut tudtak olvasni, mindenki ertette az olvasas (osszeolvasas) koncepciojat. Ahogy irtam, hazifeladat nincsen, a tananyaggal meg haladnak, ahogy haladnak. Egeszen jol, amennyire meg tudom itelni.

Mar szeptemberben, a masodik heten elmondtak a tanitonenik, hogy ez az osztaly viselkedes szempontbol egy nehez osztaly. Szigorunak kell lenniuk, ha lazitanak, pillanatok alatt elszabadul a hulyeseg. Ezutan a kovetkezo par hetben en is olvastam, hogy “Soma utanozta I-t” “Soma, ha elkezd rohogni, nem tudja magat leallitani, teljesen beleporog”. Nagyjabol ezeket kulonbozo formakban. Talalkoztam a tanitonenival az elso par ilyen utan, kerdeztem, hogy mi a helyzet. Azt mondta, ne aggodjak, Soma nagyon igyekszik, rajta vannak a teman. A gyerekkel elbeszelgettunk, hogy mi ez az utanzas, de nem igazan tudta elmondani. Elmondtam neki, hogy nem zavarhatja az orat. (azt nem mondtam el, hogy ha az ora mar zavarva van, akkor sem… de errol kesobb)

Nyilvanvalo volt, hogy eszkalalodnak a dolgok, mert egy ido utan a gyerek sem azzal jott mar haza, hogy miket tanult, hanem hogy ki hogy viselkedett. A tanitonenik bevezettek a leultetest (x percig ulnie kell, aki hulye volt, amig a tobbiek jatszanak- amit kommunikaltak rogton en pedig nem kommentaltam.) Plusz ket kisfiu rendszeresen jar(t) a teknososztalyba megnyugodni. Ezeket hallottam szeptember, oktober folyaman a gyerektol, olvastam ki a konyvebol…

Az oktoberi celallito megbeszelesere eleg vegyes erzelmekkel erkeztem *es meg vegyesebbekkel tavoztam rola. Szoval itt a tanitoneni elmeselte, hogy ket taborra oszlik az osztaly. Vannak a mintagyerekek , meg a masik csoport. Nyilvan az en gyerekem nem mintagyerek. Osszefoglalta az osztalyban felmerulo problemakat altalanosan. Ilyenek voltak, hogy rofognek a malacos meselen – ha egy elkezdi, akkor a masik ketto “nem mintagyerek” is csinalja. (6 evesek, ertem, hogy idegesito, de akkor sem tudtam komolyan venni, most sem tudom). Csunyan beszelnek- itt kicsit lefeheredtem, mert mi vagyunk az egyetlen angol nyelvu csalad, es elegge szabadszajuak is, ami azt illeti. Ha az en gyerekem okositja a tobbit, az ket pillanat alatt kiderul. Mondjuk itthon nem beszel csunyan, plane nem viccbol. Megnyugodtam, amikor kiderult, hogy nem a fuck-ok repkednek, hanem a pisis, kakis vicceket kezdtek el (szinten korosztalyos, de attol meg nem szabad persze)…es nem, nem az en gyerekemtol jon, de o is atvette. Nagy vonalakban igazabol azt mondtak el, amit sejtettem is, hogy Soma nem kezdemenyezi a hulyeseget, de amikor mar megy, akkor beleall es ha felporgott, akkor nagyon nehez belole kihuzni.

Ami a megoldasi strategiakat illeti, elmondtak, hogy le fognak allni a leultetos rendszerukrol, mert nem buntetni akarnak, hanem motivalni. Ennek nagyon orultem, hogy maguktol is latjak a kulonbseget. Szoval bevezettek egy jutalmazasi rendszert, aki ugyesen gyujti a kiscsipeszeket es osszegyulik beloluk 20 darab, az jatszhat az egyik jutalomjatekkal. (az elozo posztban, Soma pados kepen a csipeszespapir latszik fent a sarokban) Ez azota amannyire tudom, jol mukodik.

En azt kertem ,hogy csatoljanak vissza tobbet, hogy tudjak a gyerekkel errol erdemben beszelni, igy megallapodtunk ,hogy napi 4 pecsetet kaphat a viselkedesere, ha valamit elveszit, akkor tudom ,hogy valami volt, ha olyan, akkor le is irjak…. Erre rogton raalltak- igazabol problemaztak egy kicsit,hogy a tobbi gyereknek nem, Somanak meg igen, de amikor felvetettem ,hogy lehet,hogy a tobbi “problemas” gyerek anyukaja is szivesen kapna visszacsatolast, azt lesoportek az asztalrol. Nem ismerem a tobbi szulot, nem jarnak az iskolaba/ szuloire, ok tudjak.

Szoval vegyes erzelmekkel jottem el errol a megbeszelesrol, mert bar sikerult olyan dolgokban megegyeznunk, amikrol ugy gondoltam- es ez be is bizonyosodott kesobb- , hogy segiteni fognak a problema megoldasaban, megis ugy ereztem ,hogy a gyereket nem a neki valo skatulyaba tettek. Illetve, igazabol az tette be nalam az ajtot, amikor a tanitoneni azt mondta, az lenne a legjobb, ha nem is rohogne a masok hulyesegen, mert nem gondolom, hogy ez a jo megoldas. Eleg sokat dolgoztunk azon, hogy figyeljen es reagaljon masokra, itt pedig az lenne a megoldas, hogy a masik ne csinalja, nem az, hogy az enyem ne reagaljon (es az sem veletlen, hogy a tobbi meg nem reagal). Ennek mondjuk akkor es ott hangot is adtam, a gyogypedagogus es az igazgatono is egyetertett velem.

Osziszunet utan leultem Somaval es felallitottuk a szabalyokat:

  • Nincs csunyan beszeles
  • Nem kezdemenyezi az ora megzavarasat
  • Nem utanozza a tobbieket, amikor azok hulyek
  • Rohoghet a vicceken, de magaban elszamol lassan 3 ig es utana abbahagyja (Ez egy nagyon nehez szabaly, de jobb nem jutott eszembe…itthon ra szoktam szolni, mielott beleporgeti magat)

Ezeket a szabalyokat begyakoroltuk es leirtam a tanaroknak is (kulonos tekintettel arra, hogy ne azert buntessek, mert masok nem birnak magukkal es nevet)

soma_pecsetes_fuzet.jpg

A het folyaman, 4 teljes plusz egy fel nap- 18 nyomdat tud szerezni. Megegyeztunk, ha 15ot szerez akkor kaphat valami szepet. (abban is, hogy mit, de arra most nem emlekszem). Igy csinaltuk az ujrakezdest. A javulas rogton egyertelmu volt, de az is, hogy ez rengeteg energiajaba kerul a gyereknek – szerencsere a tananyag jol ment ennek ellenere is-. Gyorsan kiderult az is, hogy amennyire motivalja, annyira frusztralja is ez az uj jutalmazasi rendszer, ugyhogy ezen finomitani kell majd.

Ket hettel kesobb volt fogadoora, bementem, hogy meg tudjuk beszelni ,hogy allnak a dolgok. Kiderult,hogy a reggeles tanitnoneni belathatatlan idore beteg (karacsony elott 1 hettel ment vissza), igy o nem vett reszt a fogadooran sem (o volt jelen az oktoberi megbeszelesen), a delutanos tanitonenivel beszeltem. Neki elmondtam, hogy a gyerek nem igy probal baratkozni a masik kettovel, hanem azok akkora feszultseget keltenek benne, hogy igy vezeti le. Mert oktoberben ragaszkododtt hozza a tanitoneni, hogy Soma a hulyeseggel probal a masik kettohoz kapcsolodni, en meg mar akkor sem hittem ezt, de kozben volt par hetem kicsit jobban belekerdezni ezekbe a kortarskapcsolatokba a gyereknel.

A tanitoneni elmondta, hogy ok latjak, hogy Soma probalkozik es nagyon kemenyen dolgozik a viselkedesen es hogy ez ettol fuggetlenul nehez neki. EZT akartam pont hallani, mert csodak egyik naprol a masikra nincsenek, de nekem fontos volt, hogy latjak ok is a valtozast es hogy azt is, hogy ez a gyereknek nehez. Igazabol… Azt is megtudtam, hogy a masik ket kisfiunal az impulzivitast valoszinuleg reszben gyogyszerallitasi problemak okozzak (nagyott nottek par het alatt) es remelik, hogy nekik/veluk is konnyebb lesz az allitas utan.

Ahogy azt sejteni lehet, a beugros tanito(nenik)kel az osztalyban nem a nyugalom lett a nagyobb, hanem a kupleraj. (nem tart az iskola kulon szemelyt arra az esetre, ha veletlenul egy tanar hosszabb idore kiesik, igy bar amennyire tudtak probaltak rendszert csinalni a helyettesitesekben, nehez idoszak kozvetkezett) Somat ugyan nem zavartak a helyettesitesek kulonosebben, de amikor a napjarol beszelgettunk egyertelmu volt, hogy a csoportnak igy alapvetoen nehez. ..es ahogy egyre nagyobb lett a kupleraj, ugy lett a Soma teljesitmenye is stagnalo. S frusztracioja meg egyre nyilvanvalobb, itthon is.

Itt atertelmeztuk a jutalmazast es megbeszeltuk az extra alapszabalyokat. Kapora jott,hogy epp az advent idoszak elejen jartunk. Iden nem vettem advent naptarat, hanem vettunk hasznaltan ket favonatszettet es azzal jatszottunk kincskeresosot- kapott valamilyen rautalast, utasitast es az alapjan kellett megtalalnia az elrejtett ajandekot- ez franko ongol volt egyebkent, mert 24 kulonbozo es erdekes keresos feladatot kitalalni nem volt olyan egyszeru, de ebbe csak a 4. napon gondoltam bele, amikorra kifogyni latszottam az otletekbol. -

Ezt hasznaltuk igy a napi jutalmazashoz az kovetkezo szabalyok alapjan:

  • Akarhany nyomdat szerez, ha csunyan beszelt, aznap nincs jutalom.
  • A napi nyomdak legalabb a felet kotelezo megszerezni –sosem mondtam meg, mi van, ha nem, de nem is kerult erre sor
  • Ha 3 nyomdat szerez kaphat 1 palyadarabot
  • Ha 4 nyomdat szerez, akkor vagy 2 darabot kap vagy egy kulonlegeset.

soma_pecset.jpg

A szabalyokat megertette es el is fogadta. Sosem szerzett 2 nel kevesebb nyomdat, viszont voltak napok, amikor csunyan beszelt es emiatt nem volt jutalom. Ilyenkor mar ugy jott be az ajton, hogy ez a nap nem volt jo, mert csunyan beszeltem. Ilyenkor mindig megkerdeztem, hogy hogy vagy miert (vagy tudja-e egyaltalan, hogy mit mondott es az miert nem elfogadhato, mert a holland karomkodas szokeszlete nem kuilonosebben kifinomult a gyereknek egyebketn), aztan megbeszeltuk. Ebben az idoben meg voltam rola gyozodve, hogy ezek a kaki/pisis “poenok” valoban viccek csak, vagy lehet, hogy igy is volt, de egy ponton megvaltozott a sziutacio.

Amire szamitottam is, hogy ha nem vesz reszt a hulyesegben, abbol neki lehetnek problemai, ez bekovetkezett, igy elkezdte ot a masik ket kisfiu egyre jobban “heccelni”, igy probaltak hozza ujra kapcsolodni talan. Pl ugy koszont neki az egyik reggel ,hogy “joreggelt pisifej” (ezt a ferjem pont hallotta). Ebben az idoben be-be arultak egymast a tanitoneninek- mert a szulonek is mi az elso tanacsa a gyerek fele, szolj a tanitoneninek.. ez viszont szinten addig eszkalalodott, hogy akar tortent valami, akar nem, ment az arulkodas ( tulajdonkepp ebbol kezdtek sportot uzni), amibol meg a tanitoneninek lett elege, ugyhogy mondta, hogy innentol kezdve nem erdekli tovabb ,hogy ki mit csinalt. Illetve ha jol ertettem, akkor probalt valamifele uj szabalyt megfogalmazni, de a gyereknek az ment be, hogy nem lehet a taninoneninek szolni tobbet.

Itt elgurult azert az en gyogyszerem is, ugyhogy irtam egy levelet, amiben leirtam, hogy az en olvasatomban az egymas pisifejnek nevezese egy masik lapra tartozik, mint a random kakis viccek, ugyhogy lesznek szivesek komolyan venni, valamint ha nem szolhat nekik a gyerek ,akkor mondjak meg, hogy mi a modja, hogy megvedje magat, mert mar nem tudom mit tanitsak. Ezt elkuldtem a tanitoneninek es a gyogypedagogusnak is.

A gyogyped meg aznap delutan felhivott, hogy masnapra be tudunk e tervezni egy telefonos megbeszelest. Vegul abban maradtunk, hogy reggel, miutan kitettem a gyerekeket bemegyek hozza. A gyerek aznap ugy jott ki az iskolabol, hogy koszonom anya, hogy irtad a levelet, mert a tanitoneni most tudja, hogy segitsen nekem. Mint kiderult a tanitoneni a szituaciok egy nagyon nagy reszerol semmit nem tudott, mert udvaros idoben tortentek, Soma meg magatol nem mesel.

Masnap, miutan kitettem a fiukat, mentem a gyogypedagogushoz, aki eloszoris elmondta,hogy komolyan veszik, a levelemet – ezt mondjuk addigra mar tudtam- . Meselt egy kicsit a csunyanbeszlo kisfiurol –semmi szupertitkos, csak azt mondta el, hogy “I” nincs azon a szinten, hogy megertse, hogy ezzel masokat megbant es o tenyleg viccesnek kepzeli csak magat. Nem probalta mosdatni a kisfiut, tobbszor kiemelte, hogy ettol a helyzet nem elfogadhato, de nem is megoldhato egy sima lecseszessel. Azzal, hogy ezt elmondta, lehetoseget biztositott nekem arra, hogy jobban jatekba tudjam itthon foglalni a problemat. Mivel ugye Somanak az elozo iskolajabol mar volt csufolos tapasztalata, es erre nagyon erzekeny is, ezert fontos volt, hogy tudja, hogy az elozo esettel ellentetben, itt most nem akarjak ot direkt bantani. Elmondta azt is, hogy mivel a peldak, amiket leirtam elsosorban a kinti jatekidobol szarmaznak, ezert felhivtak az udvaros kollegak figyelmet is rajuk (mondjuk ahogy latom, nekik azert durvan tele van a kezuk a fizikai problemak megelozesevel), illetve a tanitoneni az elozonaptol rogton bevezette, hogy Somat minden jatekido utan kikerdezi “jelzolampaval” (piros, sarga vagy zold volt a kinti jatek) hogy kiderulhessen, ha tortent valami.

soma_jelzo.jpg

Aznap, amikor mentem a fiukert, akkor elmondta a tanitoneni is a jelzolampas modszert- illetve ezt en megkapom itthonra is –Illetve megmutatott engem “I”-nak es elmondta neki, hogy en vagyok a Soma anyukaja es haragszom, amiert csunyan beszel Somaval. Ez a lepes hataresetes- nem fenyegetozott velem, csak tenyeket kozolt- de azt hiszem egy auti gyerekben hozhat meg egyfajta “megvilagosodast”. En ramosolyogtam es mondtam neki, hogy biztos vagyok benne, hogy a jovoben jobban fog neki menni az aranyos viselkedes. Aztan ennyiben maradtunk.

Most ott tart a dolog, hogy ugy tunik nyugalom es beke van. Ujra a tanulase a foszerep es aze ,hogy kivel mit jatszottak. Soma a kinti jatszas utan, ha jol ment, akkor mindig megdicseri “I”-t, aki ennek allitolag orul. En az uzenofuzet mellett minden nap kapok pecseteket a pecsetes fuzetben es kulon lapon visszajelzest a szunetekben tortentekrol. Ha volt valami, akkor szovegeset, ha semmi nem volt, akkor csak a zold jelzot.

A jutamazasi rendszerunket a helyzet normalizalodasaval ujragondoltuk es modositottuk. Az elvaras lett a 4 pecset. Ha sikerul van jutalom, ha nem sikerul, nincsen. Az utobbi hetekben mindig sikerult… a tanitoneniknek visszajeleztem, hogy bar ugy tunik, a helyzet megoldodott, a pecseteket szeretnem latni minden nap, mert a gyerek ebben meri a teljesitmenyet es a jutalmazasi rendszerunk is ehhez kotott. Orultek, hogy elmondtam, hogy mit csinalunk a pecsetekkel es persze szivesen adjak a tovabbiakban is (ahogy sejtettem is, megfordult a fejukben, hogy nem-e felesleges macera az egesz).

Nem gondolom ,hogy innentol minden szivarvany lesz, de az elmult par honap bebizonyositotta ,hogy megfelelo kommunikaciora mindket fel kepes es tudunk es akarunk is egyutt dolgozni a gyerekert. Ez nekem nagyon sokat jelent.

A bejegyzés trackback címe:

https://hollandremulet.blog.hu/api/trackback/id/tr6515498742

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása