avagy elet es tanulsagok harom autival (ha a macskat nem szamitjuk)

Csaladunk es az autizmus spektrum

Csaladunk es az autizmus spektrum

Non-verbalis kommunikacios alapok

2017. október 18. - hollandrémület

avagy EN ismerkedem a preverbalis- logopediaval. Tok erdekesnek talalom egyebkent. Egy kovetkezo eletben beszedindito terapeuta vagy gyogyped vagy valami ilyesmi akarok majd lenni. Idonkent morfondirozom a palyavaltason, de tulajdonkeppen hocserelot es desztillalo kolonnat tervezni nem kevesebb moka, mint a logopedia... Veszelyes is lenne, ha a munkam es a csaladom ilyen modon teljesen osszemosodna.

Ahogy irtam, a korai jeleket eszleleve hamar gyorsan megtettem az elso lepeseket a logopedia iranyaba. Hogy ertsetek, nem azon stresszeltem be elsosorban, hogy a gyerek masfel-ket evesen meg nem beszel -ez azert annyira nem ritkasag-, hanem azon ,hogy semilyen modon nem kommunikalt, ami neki okozott rengeteg frusztraciot. A legtobb kisgyerek, amig nem beszel, mutogat, ramutat... stb, hogy elerje, amit akar. Az en fiam ezzel szemben, ha epp nem talaltam ki a gondolatat, akkor a foldon fekve verte magat a padlohoz. Szoval nyilvanvalo volt, hogy segitsegre szorul.

Elsosorban, meg kell tanitani ramutatni dolgokra. Ezt kicsiben kezdtuk, kepeskonyvekkel. Nala viszont szinte semmi sem mukodik a "durr bele a kozepebe" modon, igy eloszor a kiszemelt 1-2 konyvet, amivel dolgozni akartunk, a kozelebe tettuk es idonkent megmutattuk neki. Eltartott jopar napig, mire elfogadta, hogy ott vannak es ra is pillantott... ez egyebkent maig igy van. Mostmar szereti a kepes konyveket nezegetni, de ha ujat kapott, azt 2-3 napig a kanapen tartottuk, mielott lett volna annyi bizalma, hogy belenezzen - illetve pont tegnap lattuk, hogy ez a folyamat mara mar- igy fel evvel kesobb- akar 10-20 perc alatt is megugorhato neki. Haladunk!

Amikor mar az ment ,hogy ott a konyv, akkor eloszor a sajat ujjammal mutattam neki ,hogy cica utana pedig az o ujjaval csinaltuk ugyanezt. Az elso idokben ez ki is merult tipikusan a fent leirt egy allat- 10 masodperc gyakorlatban. Innen epitgettuk szepen feljebb. Eleg gyorsan raerzett a dologra igazabol, es fogta az ujjamat, odatette, ami erdeklte es en pedig mondtam. Aztan probaltam cserelni, hogy az o ujjaval is mutassunk. Feluton kapta meg a tabletet, ami vegulis az attorest hozta az egesz mutogatasban. Ettol fuggetlenul nem banom, hogy nem hamarabb, mert a koztunk levo interakcio, hogy az en ujjammal jelzi ,hogy neki mi az erdekes en pedig igy mar megertem.... pozitiv kommunikacios elmeny. Nagyon fontos volt a tovabbiakban.

Szoval a tablettel hasonloan kezdtunk. Allatos, jarmuves kirakokkal. O fogta az en ujjamat es azzal tette a helyere a darabokat, aztan en fogtam az o ujjat es azzal tettuk a helyere a darabokat. A sajat tempojaban, mert bar o altalaban, ideig oraig elfogadta ,hogy vezessem a kezet (a nagyobb fiam ezt kiskoraban egyaltalan nem turte), eleg gyorsan elege is let belole, mert az en kezemmel megiscsak gyorsabb ugyebar.  Pillanatok alatt raerzett a temara, mind a tablethasznalat, mind a kirakozas vonalon, igy nem sokkal kesobb kicsit "kint felejtettem magam a szobabol" es mire visszamentem egyedul kirakozott. Innen mar viszonylag gyorsan meglett neki, hogy a teven is lehet mutatni a youtube videokockaknal ,hogy melyiket szeretne.

Arra, hogy ha szeretne valamit, odasetaljon es ugy kerje, tulajdonkeppen rajott egyedul is. Ezek utan "mar csak" a barchoba reszt kellett leegyszerusiteni.  Kerdeztem, mutattam a kezemmel, neha az ovevel is, hogy szerintem mit szeretne es ha nem talaltam el, hogy mit szeretne, jott a viiiiiiii... ilyenkor felvettem ,hogy levehesse, megneveztuk...stb. Idovel a viii-t felvaltotta ,hogy nem-et int a fejevel (itt tartunk most) es mara idonkent a sajat kezevel is mutat abba az iranyba, ahol az altala vagyott dolgot sejti.

Es sokat tancoltunk! Bubu imadja a zenet es nagyon szeret tancolni is. A holland gyerekdalokbol is kifejezetten a mutogatos enekeket hallgattuk, csinaltuk egyutt a tevevel. O ult az olemben en csinaltam a kezevel, labaval... sajnos nem ismerek erre alkalmas magyar dalokat, de ideteszek nehany holland linket ,hogy lassatok ,hogy mire gondolok- ezek egyben a Bubu kedvencei is:

https://www.youtube.com/watch?v=fdpHNGoHYCI

https://www.youtube.com/watch?v=nLGKscQSayM

https://www.youtube.com/watch?v=2g7_Z8Qo8hM

 

Egyertelmuen az enekles es a tancolas az a pont, ahol a legjobban kapcsolodni lehet a gyerekhez. Miota ezt tudjuk, erre tudunk epiteni is.

A bejegyzés trackback címe:

https://hollandremulet.blog.hu/api/trackback/id/tr3713014316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása